På tävlingskansliet för Novemberkåsan i Gävle som gick i helgen så fick jag, Anders Persson, ett program från Novemberkåsan som kördes i Gävle 1960. På omslaget en motorcykel från varje fabrik - det gällde att göra alla glada! T.v. är det Kurt Gustavsson på Monark, mittenbilden Gunnar Johansson på NV-Crescent och till höger - "Totte" Hallman på Husqvarna. I programmet fanns det mycket intressant att läsa för en medlem av UMCK-Veteranerna! Läs vidare under "Nostalgi" eller klicka på länken ovan!

Ksa-program_-60-40

 

 För i seniorklassen startade fyra stycken UMCK förare: Roine Lööf, Torsten Hallman, Lennart Dahlén och Hans Bohlin.
I A-Juniorklassen deltog bl.a. Bosse Ekeberg, Garry Johansson, bröderna Anders och Olle Ståhl. Totalt antal startande UMCK förare i alla klasser var 14 stycken - fantastiskt - UMCK var den dominerande klubben!
Lite kuriosa! I Märkeslagstävlingen ingick enligt programmet Torsten Hallman, Gunnar Johansson och Lennart Dahlén samtliga på Greeves! Förvåningen var stor när undertecknad såg namnet Torsten Hallman på - en Greeves? När jag frågade Torsten så sa han att det var riktigt. Han åkte faktiskt en tävling på Greeves då han fick ett erbjudande från Litoverken som då var importör av märket. Husqvarna hade på hösten meddelat att man skulle sluta med MC-tillverkning och meddelat sina förare att de kunde ta de erbjudanden som fanns! (Som tur var så ändrade Husqvarna-folket åsikt lite senare!)
Nästa fråga gällde Lennart Dahlén och Greeves! Men efter ett samtal med Lennart Dahlén så hävdar han bestämt att han åkte Maico - inte Greeves!  Att GunnarJohansson åkte Greeves var ju inte så konstigt - han åkte ju Lito i 500cc-VM sammanhang för LitoVerken.
Hur gick då tävlingen för våra UMCK förare? Roine Lööf, Kåsasegrare 1955, hade oturen att få bryta efter 10 mils körning på grund av att motorn skar på hans 250cc NV-Crescent. Han låg då i ledningen totalt tillsammans med Roffe Tibblin - dom hade 10 prickar var. Även "Totte" Hallman fick bryta i början på nattetappen då styrlagren i framgaffeln gick sönder på hans Greeves. Efter placeringarna 4 - 3 - 2 i de tre tidigare Kåsorna så var det bara 1:an som saknades för "Totte" - men det blev inte så! Istället blev Gävlekåsan hans sista Novemberkåsa. "Tottes" studier på höstarna räckte inte till för att träna och förbereda sig för att göra toppresultat i tävlingar typ Novemberkåsan. 
Bosse Ekeberg blev istället den stora överraskningen från UMCK. Här ett citat från en tidningsartikel dagen efter: "Bo Ekeberg, från Uppsala MCK och med 18 år på nacken, fick 88 prickar totalt i slutprotokollet och dessutom med 96 som startnummer, vann överlägset i  A-juniorklassen och trängde sig in på tredje plats totalt! Endast en prick efter bjässen från Finland - Olavi Hokkanen" - slut på citatet! "Bosse" blev f.ö. näst bäst på nattetappen efter Roffe Tibblin som totalsegrade. Det var "Tibbes" första Kåsaseger! "Gulltupparnas" Hederspris, det obligatoriska silverfatet till juniorsegaren, kunde inte hamna i bättre händer än i Bosses. Även undertecknad startade i tävlingen som A Junior. Tyvärr fick jag bryta på nattetappen i hällande ösregn och utan lyse och med ett blodigt finger som fick sys på sjukhuset. En trasslande kedja, nattsvart mörker och ett vasst drev var orsaken till mitt sjukhusbesök - ingen bra start för en entusiastisk junior! 
Förarnas strapatser i Novemberkåsan genom tiderna skulle kunna fylla många böcker. Regn, lera, kyla, snö, vurpor, svett och tårar. Alla svårigheter ingår i en klassisk Novemberkåsa. Trots detta så återkommer förarna år efter år för att testa och utmana alla svårigheter.

TH__Roine_Nyman-58
Bilden: Roine Lööf och "Totte" Hallman utbyter erfarenheter under pågående natt-tävling!

UMCK-förare har haft stora framgångar i Kåsan genom åren. Roine Lööf segrade med Gunnar Johansson 1955 då Kåsan gick i Stockholm - Roine var då den nya "ungtuppen" som åkte ifrån de etablerade Kåsarävarna. Torsten Hallman var sååå nära - nära att vinna Kåsan som gick i Göteborg 1958 men åkte på några förargliga prickar för "för tidig ankomst" (!) till en kontroll och förlorade totalsegern till Gunnar Johansson. Roine Lööf var f.ö. trea i den Kåsan. 
Lennart Dahlén kom på tredje plats totalt, (1:a i Juniorklassen), i en av dom tuffaste Kåsorna som körts genom tiderna. Den Kåsan gick i Norrköping 1957, regnigt och blöta mossar, bara 8 man kom i mål, Carl-Erik Sjöblom från Uppsala på NV 250cc vann. Respittiden måste utökas med massor av timmar för att överhuvudtaget någon förare skulle kunna fortsätta på nästa etapp. Historier från de de utmattade förarna efter de hade gått i mål är idag klassiska, typ: "Händerna satt fast i samma läge som mina handtag - jag kunde inte hålla i kniv och gaffel för att äta"! eller "Totte" Hallmans kommentar - "Jag kunde inte torka mig i arschlet, det gick inte att hålla i pappret när jag gick på muggen - händerna och fingrarna var fastlåsta i ett läge"!
Kanske jag har anledning att återkomma i ämnet "Novemberkåsan" med mer nostalgi-snack - det finns säkert massor av fler komiska episoder att berätta!