En resa till en Indian expert utanför Borlänge var resmålet för en grupp UMCK-Veteraner i veckan. Där fick vi träffa Jörgen Sundberg och hans bror, båda verkliga experter på motorcykelmärket Indian. Jörgen blev ”smittad” av Indian febern redan som ung grabb då en kompis kom och lastade av en gammal motor som han fick börja att skruva med. Sedan dess har renoveringar, nyproduktion av delar och iordningställande av tidiga Indian och några andra USA-tillverkade motorcyklar varit hans sysselsättning i hans företag Grevbo Engineering.

Bilden –Här är UMCK-gänget som fick lära sig en del om historien om Indian motorcyklar!
1 Dalaresan Gänget low

Bilden nedan – Verkstaden där Jörgen och hans bror gör underverk med gamla Indian mc!

2 Dalaresan k Överblick low

Bilden nedan – Jörgen berättar om Indians historia och varför Indian är såååå mycket bättre än HD!
3 Dalaresan Jörgen berättar low
Bilden nedan – En tidig Indian klar för provkörning och leverans!
4 Dalaresan Indian old low

Bilden nedan – Lelle Dahlén "klappar om" en nyrustad Indian från 20-talet!
5 Dalaresan Lelle o Indian low

Bilden nedan – Här väntar flera tidiga Cleveland och Henderson att bli genomgångna!
6 Dalaresan Henderson Cleveland low

Bilden nedan – UMCK´s honnörsmedlemmar ”Posa” Serenius och Erik Stenlund  ses här tillsamman med Jörgen Sundberg!  
7 Dalaresan Jörgen Posa Erik low

Bilden nedan – En av firmans hemliga maskiner – här tillverkas vevstakslager!
8 Dalaresan Lagergjutning low

Bilden nedan – Roine Lööf överlämnar ett UMCK standar till Jörgen som tack för besöket!
9 Dalaresan Ampe

Bilden nedan – ”Posa” som känner till alla företag i hans hemtrakter tog oss sedan till Skedvis Brödfabrik för att se tillverkningen plus att samtidigt äta en lunch i deras restaurang. Här entrén som välkomnar turister till fabriken!
10 Dalaresan Skedvi bröd low

Bilden nedan – Del av tillverkningen av Skedvik bröd!
11 Dalaresan Skedvi prod low

Bilden nedan – På vägen tillbaka till Uppsala så tog några av gänget en avstickare till ett museum, som tyvärr var stängt. Men utanför på parkeringen stod en nyss hemkommen Pratt & Whitney R2800 18-cylinders stjärnmotor. Den har en slagvolym på 46 liter (!) och i standardutförande var effekten 2800 Hk. Vid uthållighetstester kördes motorn i 250 timmar med en max effekt på 3500Hk! Det var denna typ av motor som satt i det amerikanska bombplan som släppte atombomberna i Japan för att få slut på andra världskriget 1945! Ampe och Roine beundrar underverket!
12 Dalaresan 18 cyl low