En avslutningsfest - Grande Finale - med medaljutlämnande till de som bidragit till att göra Gotland Grand National till den stortävling den nu är – hyllades med minnesmedaljer! ”Totte” Hallman berättar om varför han fick ”sin” medalj!
Klicka på rubriken för att läsa mera!
GGN A Medalj 1024x470

Gotlands Motorförening Bysarna och FMCK Gotland har i ett jättebra samarbete genomfört Gotland Grand National under 29 år, ända sedan starten 1984 fram till 2012. För att markera att samarbetet nu har upphört, eftersom ett eventbolag har övertagit verksamheten de senaste åren, så arrangerades det en ”Grande Finale” på Joda Bar i Visby för några veckor sedan. På den nostalgikvällen ville man hedra de personer som varit med ända sedan starten 1984 och under de 29 åren som klubbarna samarbetat. Alla som bidragit till att göra GGN till den stortävling den nu är hyllades med minnesmedaljer.

Bilden nedan – Perfekt barhäng när det är eftersnack vid baren!
GGN Barhäng

Men många känner inte till historien om hur det gick till när Gotland Grand National startades en gång i tiden? Vill ni veta – läs vidare!
Undertecknad hade under flera års tid ingått i en mindre grupp av Yamaha-importörer som regelbundet träffades på Yamahas huvudkontor i Amsterdam. Gruppens uppgift var att komma med idéer om framtida mc-modeller och framtidsprojekt för motorcyklar. Jag hade blivit invald i gruppen mycket beroende på det framgångsrika projektet HL500 som genomfördes av Hallman & Eneqvist Motor i mitten av 70-talet. Detta projekt banade väg för enorma försäljningsframgångar gällande off-road modeller från Yamaha.

Jag hade precis kommit hem från ett sådant möte där en av deltagarna i gruppen, Jean Claude Olivier, VD på Sonauto - den franske Yamaha importören, med stor entusiasm hade förklarat hur positivt det var för försäljning av tävlingscyklar, och speciellt reservdelar och tillbehör, att man körde tävlingen Le Touquet på sanddynerna på stranden av den franska västkusten – en tävling öppen för alla typer av cross och enduromaskiner i alla storlekar. Man hade redan under de första åren fått uppemot 1000 startande till tävlingen - alla kom för att tävlingen kördes ”off-season” – mitt i vintern då inga andra tävlingar kördes!

Under nästkommande möte hos Hallman & Eneqvist Motor berättade jag för Staffan Eneqvist och vår marknadschef Rune Rylander om Jean Claude Oliviers entusiasm över tävlingen Le Touquet. Kunde inte vi också komma på att någon arrangerade en tävling under vår lågsäsong, en tävling för alla som hade en tävlingscykel som stod oanvänd under lågsäsongen? Vi skulle också kunna öka vår försäljning av reservdelar och tillbehör på samma sätt som man gjorde i Frankrike!

Bilden nedan – Rune Rylander – Mannen som fick saker att hända!

GGN rune Den som genast tände på idén var Rune Rylander. Han hade klart för sig på en gång hur och var en sådan tävling skulle kunna arrangeras! Rune, som spenderade mycket av sin lediga tid på Gotland, visste på en gång att platsen för en sådan typ av tävling skulle vara på Tofta Skjutfält på Gotland. Dessutom hade Rune ett förflutet som yrkesmilitär och kände flera av de militära höjdarna som var stationerade på Gotland. Det gällde att få dessa gubbars tillstånd plus att få de med på idén om att köra en tävling där -förslagsvis militärens mc-folk också kunde vara med! Rune såg möjligheterna att få de militär höjdarna positiva med ett sådant förslag!

Sagt och gjort. Både Staffan och jag gillade Runes planer om hur en sådan tävling skulle genomföras. Rune fick uppdraget. Åk till Gotland på en vecka, träffa militären och få till en överenskommelse att få använda skjutfältet. Prata med turist och hotell folket om rätt tidpunkt samt övertyga de motorintresserade – med Bysarna och Löfqvist i spetsen – om den fantastiska idén att köra Gotland Grand National vid en tidpunkt då inga andra tävlingar körs!

Med Runes entusiasm och förmåga att sälja in idén så rullade GGN projektet i gång. Rune fixade sponsorer till tävlingen och fick igång snacket i branschen om att alla skulle med till Gotland. Anmälningarna började droppa in - och om jag inte kommer ihåg fel – så hade vi 6-700 startande redan det första året.

Själv fick jag den stora äran att vara starter på den första GGN tävlingen 1984. Det skedde genom att man körde fram en jättestor stridsvagn på startrakan med mig skjutklar uppe i tornet. Med avslagna motorer stod förarna beredda - det var det tyst på skjutfältet – tills jag tryckte på knappen och avfyrade startskottet och alla for iväg över fältet. Jag kan verkligen ta åt mig äran att ha startat den första tävlingen! Sen den gången är det tusentals förare som startat i GGN – en solskenshistoria inom svensk motorsport.

Och att jag var med från början fick jag bevis på under Grande Finale för några veckor sedan. Jag var en av de som fick en minnesplakett för förtjänstfulla insatser i GGN!
/Torsten Hallman