Det hela börjar med ett styrelsebeslut att vi skulle ge våra medlemmar en julklapp. Valet föll på att köpa en mössa med vårt klubbmärke. Undertecknad skulle fixa detta med två i styrelsen som smakråd. Klicka på rubriken för att läsa vidare!
Bilden – UMCK-Veteranernas julklapp – Den nya mössan!
Vets mössa

Jag vill börja historien med några lösryckta citat från en mailväxling mellan mig och Totte Hallman (ett av smakråden) under denna köpprocess:

Jag: ”Det var en jävla massa parametrar för att köpa några mössor med märke på. Massor av mössmodeller, tryckt märke, broderat märke, sytt märke, etc”.                                                            

Totte: (Som har stor erfarenhet av konfektion i alla dess former med diverse märken känner naturligtvis till detta och tycker min "klagan" är ganska kul och svarar därför följande:
”Egentligen så hade jag velat fråga dig om märkena var langetterade eller om de hade en broderad kant och om de kunde sys på eller värmas på”!                                                                 
För att ytterligare "roa" mig så börjar han skriva på tyska också: "Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön kompliziert kann". Översatt: Varför ska vi göra det enkelt när man kan göra det så vackert och så komplicerat. Slut citat.                                                                     

Självfallet var denna mailväxling gjord med glimten i ögat från oss bägge, men som sagt det var inte helt enkelt att hitta rätt i "mössdjungeln".

Så här gick det till:
Via nätet tog jag kontakt med ett företag, ProfileXpress. Mössan skulle vara blå, i en nyans som ligger rätt mot vårt klubbmärke. Den skulle vara skön på skallen, ha en hög kvalitet och vi skulle tycka den vara snygg. Det fanns ett 60 tal olika varianter att välja på. Stön! Jag börjar med att få hem några prover på modeller som just nu är på modet. Den ena kändes som att ha en halv stjärngosse strut på huvudet, den mindre satt som "limmad" på huvudet.

Passar inte oss! Börjar om att leta och har tur att får hem en snygg blå mössa som vi tre gillar och som vi bedömer ha det som krävs, snygg, hög kvalitet, rätt blå färg och skön på huvudet.

 Vi väljer den. (Senare när den skickas ut till medlemmarna så får vi veta av några av våra "ungdomar" i klubben 50 + några år, att mössan är omodern). Perfekt, vi är mogna män, trygga i oss själva att ha på oss det som vi gillar oavsett vad som just nu är modernt.

Så till märket. Tryckt, broderat, vävt??? Tryckt går bort, mössan är för elastisk. Brodyr nästa variant. ProfilXpress underleverantör tycker att vårt märke är för detaljrikt för brodyr och rekommenderar ett vävt märke. Stön igen. Okey, dom vet bäst, men då är det olika minimiantal osv. Så skall man naturligtvis diskutera pris, men till slut är vi överens och beställningen kan till slut läggas med löfte om leverans i god till före jul.

Efter några veckor väntan kommer ett besked från ProfilXpress. Vi är inte nöjda med märkets kvalitet utan underleverantören får bakläxa - gör om! Det skall här tilläggas att vårt original på märket är toppklass.

Efter ytterligare någon vecka levereras så mössorna. Helt suveräna. Jag har testad dom i olika väder, varm kallt, de är super. Vi kan här varmt rekommendera vår leverantör ProfilXpress i Borås.
God Jul önskar
Bo Svensson