Karl Gustav ” Kalle ” Östlund  

Medlem i Uppsala Motorcykelklubb från 1957 till 1964
Tävlade i Motocross och Enduro 1957 - 1967
Tävlade i Juniorklassen 175cc och 500cc 

Motorcykelmärken:
Monark Blue Fighter 150cc
HVA Silverpil 175 cc.
HVA 250 cc.
Lindström 250 cc.
Penton 250 cc.
Matchless 500 cc. 

 

Meriter:
- Var pålitlig poängplockare i serietävlingar för UMCK.
- Segrade i ett flertal Moto-Cross tävlingar, bla. på Jumkilsbanan, Uppsala
- 6:e plats i  Juniorklassen Novemberkåsan 1966 Uppsala.
- Deltog i över 150 tävlingar under sin aktiva tid.

 Roliga minnen.
- Då jag vann 500cc Juniorklassen på Jumkilsbanan före Bengt Åberg som då var nybliven svensk Juniormästare!
- Vi motorkillar i Uppsala hade en mycket bra sammanhållning och många gånger så träffades vi vid Texacomacken på Svartbäcksgatan  för avfärd till olika tävlingsbanor. Ett starkt minne är när vi åkte till Älvsbyn hela gänget. Jag tror att det var 500cc SM och över 10,000 åskådare var på plats. ”Roffe” Tibblin var där med en Monark 200cc med den nya Ardiemotorn. ”Totte” och ”Hasse” Hallman fanns också på plats med ”mecken” Håkan Persson. Vi bodde verkligen enkelt vid tävlingsbanan - i tält! Roine Lööf vann min klass och jag själv kom 6:a tror jag. Det jag speciellt kommer ihåg är den goda kamratskapen som fanns och hur roligt vi alla hade tillsammans när vi var ute och tävlade.
- När jag gjorde värnplikten så hamnade jag på S 1 - Signaltrupperna i Uppsala. Där blev lumparkompis med ”Totte” Hallman och Håkan Persson. ”Totte” var på väg uppåt efter att ha vunnit alla sina tävlingar. Han har verkligen inspirerat mig och jag hade stor beundran för hans teknik och balans.
- Min första tävling var på Bergabanan i Hallstavik 1957. Tävlingen vanns av ”Totte” Hallman – som också körde sin första crosstävling då! Han vann före Ted Lindskog och själv blev jag trea.
- 1957 åkte jag i UMCK:s serielag som bestod av ”Totte” Hallman, Lennart Dahlén, Sivert Eriksson. Vi vann Riksmästerskapet i serie moto-cross. RM fick senare SM status. 

Största motgången.
- Vid en Moto-Cross tävling i Arboga så blev jag påkörd från sidan med komplicerat benbrott som följd vilket tog många månader att läka.
- Pepparotsbanan i Enköping hade en lång guppig uppförsbacke som kallades Lamellbacken. Jag kom i full fart och plötsligt gick styret av utav påfrestningarna med en rejäl vurpa som följd. Klarade mig dock från allvarligare skador.
- Novemberkåsan 1966 som gick i Uppsala var den jobbigaste tävling jag någonsin kört. Jag gick ner 5 kilo och var helt slut när jag kom i mål!