Fortsättning från tidigare reportage!

På vår snabbresa i södra Kalifornien så hade vi kommit upp till Anaheim, Los Angeles.

 

Tom White, grundare av 4-takts trimmar företaget White Brothers och en av styrelsemedlemmarna inom AMA motocrossen, berättade under lunchen att man jobbar på regelförändringar inför utomhussäsongen i motocross som kör igång nästa vecka med den första tävlingen på Glenn Helen i Kalifornien. Tom, som har en samling av de mesta av det bästa inom veteran crosscyklar, visade upp några nyheter i sin samling när vi hälsade på i hans museum. En Monark 500cc, samma som Sten Lundin vann VM på 1959, hade just kommit in i hans samling. En annan nyinkommen maskin med svensk anknytning som just fick ”sista smörjelsen” innan den fick ta plats i hans ”lada” var en Husqvarna armémotorcykel av 1968 årsmodell, komplett med skidor!

Klicka på bilderna för rätt storlek!

  Den verkliga anledningen till vårt besök i Los Angeles området var att TH skulle närvara vid en intervju för en kommande film som MX-Files just nu jobbar med gällande Malcolm Smith och hans liv och leverne. De filmer som MX-Files har gjort har fått stor uppmärksamhet inom mc-kretsar efter att man visat de halvtimmeslånga programmen om diverse motorprofiler på TV-kanalen SPEED. Malcolm Smith blev en ikon inom mc-kretsar som en av de ledande profilerna tillsammans med Steve Mc Quenn när filmen On Any Sunday visades runt om i världen. Malcolm var dessutom en av de första förarna i USA som TH lärde känna då han som förste europé kom över för att introducera Husqvarna och motocrossen i mitten på 60-talet. Todd Huffman som är producent för MX-Files ville gärna ha synpunkter om Malcolm och hur det var då man i USA inte ens visste hur ordet motocross stavades och sportens första stapplande steg i Amerika.  

  Efter att klarat av dagens åtaganden var det då dags att åka till Palm Springs där vi planerat att stanna några dagar för att bara ta det lugnt efter några hektiska dygn med motocross, flyg och bilresor över halva Kalifornien.

Vi kom sent på kvällen och tog in på första bästa hotell då vår avsikt var att dagen efter åka runt i Palm Springs området för att hitta ett bättre ställe att bo på under de följande dagarna innan vi fortsatte till Las Vegas. Och vilka häftiga ställen det fanns i området! Rancho La Quinta Golf & Resort med sina 9 golfbanor, 41 pooler och 24 tennisbanor och Rancho Las Palmas Resort båda helt fantastiska anläggningar där det under vintermånaderna alltid pågår stortävlingar inom golf och tennis. Även prisnivån var i häftigaste laget för oss svenskar med svenska kronor som betalningsmedel så vi åkte vidare!

  Tyvärr så blev det inte mycket mer sightseeing av då TH fick känningar av sitt ”onda hjärta” och måste besöka en vårdcentral. Efter en snabbkoll där så blev det remiss till stadens stora sjukhus för ytterligare provtagningar. Det visade sig att läget var så allvarligt att man måste göra ett ingrepp i hjärtat. Istället för att njuta och ha det skönt några dagar före Las Vegas crossen så blev det istället sjukhussäng, operation och inställd Supercross! Efter några dagar på sjukhuset samt vila och lugn på ett hotell i närheten så bilade vi sedan upp till Las Vegas för att flyga hem därifrån som det ursprungligen var planerat.  

 

Några flera Nyheter som poppat upp under vår USA-vecka!

 

Monster Energy Drinks som är huvudsponsor för den amerikanska Supercross serien i år, haft ett framgångsrikt år. Man rankas nu som en av de stora aktörerna inom marknaden för sportdrycker tillsammans med sådana jättar som Coca Cola och Sprite. Helt fantastiskt att kunna slå sig in så snabbt på en marknad där konkurrensen är stenhård. Är det satsningen på motorcyklar och motocross som skapat denna genomslagskraft? Hoppas att fler inser att det är på motocross sporten man skall satsa då man skall marknadsföra en vara!

Roger de Coster passade på att åka lite utförsåkning på skidor under sin vistelse i Salt Lake City. En perfekt stad att åka till för att hinna med att kombinera motocross och utförsåkning. Som belgare har inte Roger någon bakgrund i skidåkning – denna sport har han säkert fått lära sig av sin fru som kommer från Finland. En annan sport som ligger Roger nära hjärtat är tennis. Hans yngste son är just nu en av de mest lovande tennisspelarna i Amerika inom juniortennisen.

 

Lars Lindström, son till veterancrossåkaren Gunnar Lindström, har fått ett toppjobb hos Honda Racing här i USA. Han är ansvarig för all testkörning av Hondas off-road program och tillsammans med ett antal mekaniker så ser han och hans team till att utvecklingen går framåt. Lars var tidigare mekaniker åt Jeremy Mc Grath och visade då framfötterna i sån grad att han erbjöds detta toppjobb.

 

Gunnar Lindström, ursprungligen crossåkare från SMK Eksjö, är numera pensionerad och jobbar på att skriva en bok om Husqvarna motorcyklar som han beräknar komma ut under nästa år. Vi får säkert anledning att berätta mera boken här på webbsidan. Gunnar var ju en av de första teknikerna/förarna som Husqvarna sände över i slutet av 60-talet för att hjälpa till med starten av Husqvarnas motorcykelförsäljning i USA. Han jobbade kvar på Husqvarna till 1974 då han blev racingmanager för Hondas crosstem. Efter några år blev han sedan överflyttad till bilsidan för att basa över utvecklingsavdelningen för Hondas framtids projekt. Gunnar är en av de personer som sett till att Hondas nya miljöbilar ligger i den absoluta framkanten gällande den nya tekniken. Efter tio år på den positionen så blev han sedan motoransvarig för Hondas Formula 1 och Cart-satsning där han jobbade fram till sin pensionering. En prestation av Gunnar att i den hårda konkurrensen kunna slå sig fram till dessa toppositioner.

  Som avslutning på rapporteringen från USA så hittade vi denna extrema maskin i Suzukis depå! Kolla motor, däck och baksving!

Tack och hej från de rapporterande UMCK-veteranerna!