En enastående lyckad födelse för svensk motocross på skånska Saxtorp. Ja, vad annars? En söndag i sol och folket vandrar omkring i Saxtorpsgräset. Sorlet från tiotusentals människor blandas med fyrtaktsmullret som rullar hit och dit över nejden. Det luktar bensin och olja, så som det ska. Klicka på rubriken och läs ett stycke ur den kommande boken ”I motocrosslegenders spår”
Bilden – En funktionär står och pratar med Seth Lindvall på sin AJS inför starten av den första motocross tävlingen i Sverige!

Bosse Boken Seth Lindvall 1024x833

Året är 1946 och det är den 8 september. Denna dag föds motocrossen i sin moderna bemärkelse. Sedan ett år tillbaka har folket kunnat njuta av att världen åter är i fred. Alla är de glada därför att de går en ljus framtid till mötes. Det svävar lika mycket spänning som glädje omkring över Saxtorps fältet. Spänning därför att folket ska få bevittna hur ett tjugotal förare kommer att göra slut på alla de krafter som ställts till deras förfogande några sekunder innan start. Och, glädje för att det åter erbjuds ett evenemang dit släkt och vänner kan träffas, allt efter känt trettiotals Saxtorpsmanér, alltså att matkorgar dukas fram i gräset, med av mor bredda smörgåsar, där gubbarna häller upp var sin sup, eller fler, ungar springer omkring och leker och tigger glass och lemonad. Ut ur högtalarna strömmade Violer till Mor, Oxdragarsång och Sjösalavår av Evert Taube, som detta år utkommit med vissamlingen Svärmerier.

Bortåt det avgränsade fältet, dit folket ej fick tillträde, var det full aktivitet bland förare, mekaniker och funktionärer.

- ”Herregud”, hur ska vi klara att köra våra tunga motorcyklar i den där flytande sanden i fem varv. Jag har fått reda på att banans längd är 2550 meter och omfattar 21 höger och vänsterkurvor, vilket gör sammanlagt cirka 13 kilometer. Ja kommer att vara mer död än levande, om ja nu kommer i mål?

Det var en funktionär som stod och talade med Norrköpingebon Seth Lindvall och dennes mekaniker. Funktionären uppmärksammade samtalet mellan Seth och mekaren.

- Jag får väl hoppas att det där pirret i magen avtar då jag släpper ut kopplingen och vrider på gasen efter att startern släppt iväg oss. Men, tills dess högsta koncentration medan min mekaniker säkerställer att allt kommer att fungera ute i den förrädiska sanden, tänkte Seth Lindvall kommen ända från Norrköping.

Jodå, nog var det så att nervositeten var påtagligt deltagande i de flesta förarnas själar. Då de anlände till det anrika motor fältet var de flesta mer än konfunderande över vad de skulle utsätta sig för. Att de skulle kunna jämföra denna tävlingsform med trettiotalets TT-tävlingar, på i stor sett slätt underlag, insåg de givetvis att så skulle ej kunna göras. Så visst, var det ej konstigt att det i de alla insmög sig en stor portion av förundran om hur de skulle kunna klara den mycket tuffa uppgiften. Några som definitivt också gick omkring med stor vaksamhet för att se till att allt fungerade, var organisationskommittén och funktionärerna. Dagen innebar en prövning för de alla, nu skulle det ju testas en ny tävlingsform, utan att någon kunde förutse hur dagen skulle sluta. Det fanns dock en person på hela det vidsträckta tävlingsområdet, som ”spankulerade” omkring lite här och där, allt medan han utdelade sin auktoritära stämma mot sitt ”underfolk” och det var självaste Saxtorpsgeneralen Axel Löfström. I hans ansikte syntes ett småleende mest hela dagen. Inför starten tilltog hans auktoritära stämma i styrka, allt medan han gestikulerade på känt trettiotalsmanér. Just denna attityd lugnade arrangörsfolket, ty då visste de att läget var under full kontroll. 

En förare som tilldrog sig extra mycket folk var den svenska TT-stjärnan och Husqvarnaföraren Ragnar Sunnqvist. Han hade tidigare på dagen kört sina trettio mil ner till Saxtorp och var inte alls trött, fick de veta som hade talat med honom. Nu var det många längs staketen utmed banan som höll på honom. Men, tji fick de, ty den ork som fanns i den gode Ragnar räckte inte ens till att placera sig. Nä... tungan hans hade redan efter första varvet befunnit sig mer utanför munnen än inuti, folket trodde att det var en röd slips som hade fastnat i ansiktet på Ragnar, då han ”stånkade” förbi folket längs staketet.

Nu har du fått en föraning om hur motocrossen föddes i vårt land. Vill du veta mer om dess mycket spännande och innehållsrika utveckling fram till 1970, föreslår jag att du beställer boken "I motocrosslegenders spår". Leveranstid beräknad till Jan/Feb. 2021.
Bo Ingvar Svensson – författare till boken

Du som vill beställa boken "I motocrosslegenders spår" kontakta web-sidan: https://www.oldswedishscramble.com/