Läs historien om Müller cylindrarna, som kunde monteras på Silver- och Guldpilarna för de som tävlade. Dokumentationen är sammanställd av Lennart Emanuelsson och som tidigare jobbade på Husqvarna fabriken. Han har sparat mängder av dokumentation om Husqvarna’s olika modeller genom åren.
Klicka på rubriken för att läsa vidare!
Bilden – Så här såg den ut – Müller cylindern!
Muller cyl. 1

Muller cylinderns historia 1
Muller cylinderns historia 2
Muller cylinderns historia 3
Muller cylinderns historia 4
Muller cylinderns historia 5

TH’s funderingar!

När jag läser Lennarts dokumentation och tänker tillbaka på hur det gick till så fattar jag inte att Sivert och jag klarade av att genomföra hela operationen! För det första, jag var bara 20 år och Sivert några år äldre. Jag kunde i och för sig prata bra tyska när vi gjorde upp affären med folket från exportavdelningen, det underlättade naturligtvis. För på den tiden, inte så många år efter krigsslutet, pratade inga tyskar engelska. Det var bara tyska som gällde!

Men det som förvånar mig mest, så här i efterhand, är att vi fick dem att lita på oss. Att de godkände ordern, och de betalningsvillkor – betalning vid leverans av varorna - som vi föreslog. Jag vet att vi funderade länge på hur många satser vi hade råd att beställa, vi måste ju få fram pengar när ordern var klar, och pengar var en bristvara för oss båda! Nästa fundering så här efteråt. Hur kunde vi få fabriken att producera ett så litet antal utan att de krävde förhandsbetalning? Att de överhuvudtaget pratade med oss? Det var bättre förr – eller hur!

Det första minnet jag har av att åka med en Müller-cylinder är från våren 1958 då vi skulle åka årets första Enduro SM-tävling i Varberg. Husqvarna teamet - jag själv, Tibblin, Roffe Stagman, Lennart Dahlén och några till hämtade ut spritt nya cyklar på fabriken som inte hade körts en meter. Vi fick därför köra på cyklarna genom att åka på landsvägen hela vägen från Husqvarna fabriken till startplatsen i Varberg så motorerna blev inkörda.

Vid den tidpunkten satsade både Monark och Crescent enorma pengar för att slåss om segrar och bästa publicitet – det gick trögt med försäljningen, man slogs för att överleva. Nymans gänget hade hyrt en jättebuss som man fraktade de nymålade Crescentcyklarna i. Förarna hade alla nya Barbourställ och polkagris randiga hjälmar. Gissa om det var imponerande att se förare efter förare rulla nerför rampen ur den stora bussen!
Nymans show imponerade på alla i depån.. Vi i Husqvarna teamet, vi hade just parkerat våra cyklar i depån efter den långa landsvägsresan utan att nån hade lagt märke till att teamet hade anlänt!

Men det ändrade vi på när tävlingarna kom igång! Våra Husqvarna cyklar med de mystiska Muller cylindrarna gick enormt bra. Jag, som var första års senior, ställde till med stor sensation genom att leda efter nattetappen. Jag kom till slut två i min första SM-tävling i stora klassen efter Ove Lundell så jag var helnöjd med premiären. Min Müller maskin mullrade fint hela tävlingen!