Fem stycken UMCK-Veteraner var på plats på MC-Collection i Sollentuna förra veckan för att höra Nisse Hedlund hålla ett uppskattat föredrag om sina egentillverkade Hedlunds motorer. Klicka på rubriken för att läsa Anders Perssons rapport från träffen!
Bilden - Nisse Hedlund med två av sina berömda cross cyklar. Roffe Tibblins Hedlundare av 1964 och 1965 årsmodell!
Hedlund med två H

Nisse Hedlund kan i högsta grad kallas för ett motororakel. Inom andra sporter, som t.ex. tennis, så har vi Björn Hellberg som är känd som ett tennisorakel. Det vill säga en person som kan allt inom sitt gebit.
Nisse har nu fyllt 80 år. Känd inom hela motorvärlden, TV och bland annat en succé utställning 2005 på Tekniska Muséet. Han är ungdomlig och pigg för sin ålder. Efter att han avslutat sina uppdrag och företag så har han hållit en del föredrag om sitt liv som innovatör, uppfinnare och tillverkare av en mängd olika motorcyklar motorer, mest inom motocross sporten.
Bilden nedan - Nisse Hedlund förklarar att: DET ÄR INTE SVÅRT ATT LÖSA ETT PROBLEM-BARA MAN VET HUR MAN SKALL GÖRA!!! Lyssnar gör från vänster: Tomas Runnevik f.d. företagare som är specialist på Racercyklar. Yngve Ekeberg och till höger Bosse Ekeberg. Bröderna Ekeberg båda Svenska mästare i Enduro ett flertal gånger!
Hedlund kväll 1 800x600
Inbjudan till ett av Hedlunds föredrag som var förra veckan på MC Collection i Sollentuna gick till fem UMCK Veteraner. Endast ett begränsat antal kunde komma så på plats var Roine Lööf, Anders Persson, Bosse och Yngve Ekeberg samt Tomas Runnevik.
Roine, och undertecknad Anders Persson, beställde varsin 4 takts motor med överliggande kamaxel av Nisse Hedlund inför säsongen 1965 för montering i ramar som tillverkats av Roine. Oljan gick i ramrören och han fick ned totalvikten till 114 kg.
Efter att Roine och jag hade gjort vår beställning så besökte vi Nisses verkstad i Spånga ett flertal gånger för att se hur tillverkningen fortskred. När vi kom dit så stod både Nisse och hans medarbetare Börje med flera vid sina maskiner och jobbade för fullt. Enligt uppgift så kunde det bli både dagar och nätter. Nisse hade ett väldigt stort projekt med den nya motorn. Han tillverkade drev och kamaxlar och kåpor, vevaxlar och motorhus m.m.
Nisses främste reklampelare var Roffe Tibblin som blev tvåfaldig världsmästare på HVA med Hedlunds Stötstångsmotor i ramen samt tvåa i VM 500cc under säsongen 1964 med en vit Hedlund med DOHC motor.
Motor nr. 46 gick till mig, Anders, och sedan 47 till Rolf Tibblin osv. "Pelle Mas" Persson, Ove Lundell, Bill Nilsson, Mogens Pedersen Danmark och Roine Lööf.
Tyvärr så blev leveransen från Nisse försenad så både jag och Roine missade första SM tävlingen i Norrköping. Men senare i Roines karriär så körde han cirka 120 tävlingar runt om i Europa med stora framgångar. Jag själv deltog i cirka 60 tävlingar med Hedlundaren.
Våra Hedlundsmotorer var fantastiska, vi hade normal service på dom från Nisse. Och sedan så fungerade dom utan något som helst större problem.
Jag hade ett motorstopp vid TV Motocrossen i Hallstavik. Det var vinter och 15 grader kallt. I kylan så frös smörjmedlet för brytarspetsarna så dom stod öppna. Men det kan man inte lasta Nisse för.
Ett stort tack Nisse för en utmärkt motor och bra service från Roine Lööf och mig, artikelförfattaren Anders Persson.
Är du intresserad av att läsa mer om Nisse Hedlund så har han sin livsstory på hemsidan. www.hedlundsmotor.se
Bilden nedan - Roine Lööf till vänster, Nisse Hedlund samt Anders Persson. Skylten som var med på Tekniska mässan Stockholm  föreställer Roine Lööfs framgångsrika Hedlundare. En crosscykel som var noga genomtänkt i varje detalj. Bland finesserna - olja i ramrören, Roine byggd ram med noga uträknat försprång. Bakdel samman med dynan. Extremt låg vikt 114 kg. 
Hedlund kväll 2 800x600